Home » Arkiv » Letbane eller busser

Letbane eller busser

Bestyrelsen har modtaget dette indlæg fra Gunnar Kaspersen som også kommer i Folkebladet onsdag den 27/6 2012.

Der er skrevet alt for mange rosende ord om velsignelsen ved en letbane på Ringvejen, men med fare for at blive kaldt bagstræberisk, vil jeg alligevel gerne gøre opmærksom på ting der sætter letbanen i et andet lys.

Når jeg skriver på Ringvejen og ikke det uskyldige “langs” Ringvejen, er det fordi etableringen af letbanen kræver at alt på Ringvejen skal lægges om, alle belægninger og tekniske anlæg, hvilket er årsag til den urimelig høje pris. En letbane er ellers relativt billig at anlægge, hvis der er plads til den, men det er der ikke her.

Da letbanen blev lanceret for snart ti år siden, var det først som en bane mellem Glostrup og Lyngby.

Da man manglede en mening med en sådan bane kom en udvidelse til enten Ishøj eller Brøndby Strand på tale, og linieføringen til Ishøj blev valgt.

Hvad var formålet med banen, jo den skulle forkorte rejsetiden og gøre rejsen mere bekvem for tidligere buspassagerer. Der var blot det ved det, at man så var nød til at give letbanen færre stoppesteder end busserne, og så gik den sparede tid til at gå den længere vej til stoppestedet.

Så fandt man nye argumenter frem.

Det hedder sig nu, at en letbane skal understøtte vækst og udvikling i regionen og kommunen, og en letbane langs Ring3 vil skabe en bedre trafikal forbindelse på tværs af regionen og dermed understøtte væksten.

En god og effektiv trafikal forbindelse på tværs af regionen har vi allerede med den parallelt løbende Motorringvej.

At det vil skabe vækst, at buspassagerer får en mulighed for at køre lidt bekvemmere, er noget af en overdrivelse.

Langt hovedparten af trafikanter på Ringvejen er bilister, kun en lille brøkdel er passagerer på busser, og der er ingen grund til at tro at dette forhold vil ændres med en letbane.

Med bil kommer man fra start til mål, det gør man ikke med en letbane.

En tur med letbane er oftest kun en del af en rejse, der kræver omstigning til andet trafikmiddel.

Det er utopi at tro, at der er bilister der skifter til letbane.

Så når der skrives at beregninger viser at letbanen kan tiltrække 65000 passagerer i døgnet så er jeg spændt på at høre hvor de skulle komme fra.

I samme omtale om letbanen hævdes at letbanen kan få positiv betydning for den kommunale økonomi.

Nu skal kommunen først sætte penge af til det bidrag på 188 millioner kr.(og det er ikke småpenge) som er kommunens andel af den samlede anlægsudgift på 3,75mia kr. til etape 1, for nu tales der også om en etape 2.

Efterhånden som man nærmer sig realiteter bliver kommunerne i højere grad opmærksom på hvad de ikke får.

Derfor undersøges for øjeblikket muligheden for en etape 2 fra Østbrovej/Park Alle til Brøndby Strand og Hvidovre.

Det er også strækninger der betjenes udmærket med busser med rigelig kapacitet.

Hvad får vi med en letbane? En lidt bekvemmere kørsel for buspassagerer og ikke andet.

Drop letbanen og lad os beholde de udmærkede busser, så slipper vi samtidig for mange års trafikal kaos ved ombygning af vejene.

Vil man gøre noget positivt for den kollektive trafik, så kunne man opnå mere ved at bruge nogle af de mange penge til at nedsætte billetpriserne.

 

Gunnar Kaspersen

 


Leave a comment